31 stycznia 2013

Amnesia: Mroczny Obłęd - poradnik cz.I

Amnesia: Mroczny Obłęd to survival horror, który wywarł na mnie duże wrażenie. Przyznam, że zazwyczaj nie gram w tego typu tytuły, preferując raczej wszelkiego rodzaju gry strategiczne i RPG, jednak jak widać są pewne odstępstwa. Amnesia nie jest trudna pod względem logicznym czy zręcznościowym (zdecydowanie stawia tutaj na klimat), jednak w każdej grze można się zgubić szczególnie, gdy miało się przerwę w graniu. Mimo wszystko najlepiej jest grać w Amnesię bez jakiejkolwiek pomocy i uciekać się do solucji tylko w ostateczności, ponieważ w ten sposób zaczyna psuć się najważniejsza, fundamentalna część gry, czyli jej klimat, nad którym twórcy naprawdę się napracowali.
Ten poradnik postanowiłam podzielić na cztery części. W pierwszej znajdą się ogólne porady dotyczące gry, w drugiej opis przejścia Amnesii aż do zjechania w dół windą. W trzeciej dotrzemy niemal do końca z poradnikiem, zaś czwarta będzie opisem możliwych zakończeń. Cóż, pozostaje mi zaprosić dalej do czytania.

Wskazówki

  • Ustaw sterowanie tak, żeby Ci odpowiadało. Ma to duże znaczenie, ponieważ kiedy gdzieś tam pojawi się potwór, wokół będzie ciemno, a z głośników będą wydobywały się najbardziej przerażające dźwięki, nie będziesz jeszcze dodatkowo myślał o tym, który klawisz odpowiadał za kucnięcie lub bieg.
  • To dosyć oczywiste, ale naprawdę ważne jest dokładne obszukanie każdego pomieszczenia. Nie mówię tu o tym, że po prostu przez to można nie znaleźć przedmiotów związanych z misją, ale też potem robią się problemy z ilością krzesiw i oliwy, które potrafią być sprytnie ukryte i przez których brak naprawdę ciężko cokolwiek zdziałać. Dlatego dokładnie przeszukuj wszystkie szuflady i patrz czy nie ma czegoś ciekawego pod stertami przedmiotów (na przykład skrzynek lub złomków drewna).
  • Poczytalność jest bodaj najważniejszym parametrem tej gry. Jej utrata oznacza stopniowe pogarszanie się widzenia - obraz staje się coraz bardziej chwiejny i rozmyty, poza tym Daniel zaczyna mieć problemy z poruszaniem się. Zaczyna się zataczać, czasem też może upaść, a to ostatnie, czego można by sobie życzyć gdy potwór pojawia się w pobliżu. Najlepiej poczytalność odnawiają postępy robione w grze, jednak można ją też odzyskiwać w oświetlonych pomieszczeniach, choć dzieje się to znacznie wolniej. Mimo wszystko o obu sposobach warto pamiętać.
  • Kiedy wchodzisz do pomieszczenia, zawsze zamykaj za sobą drzwi. Nigdy nie wiesz, kiedy potwór przejdzie korytarzem, a otwarte drzwi sprawiają, że może Cię zauważyć. Poza tym nawet, jeśli z jakiejś przyczyny Cię wykryje, zawsze będziesz miał te kilka sekund więcej na ukrycie się w szafie lub w kącie, nim sforsuje drzwi.
  • Kiedy znajdziesz szafę, zostaw zawsze jedne drzwi otwarte. Dzięki temu dasz radę szybko wskoczyć do środka, a potem zostanie tylko zamknąć jedno skrzydło.
  • Jeżeli opuszczasz małe pomieszczenie, zawsze zostawiaj drzwi do niego otwarte. Zdarzają się lokacje typu długi korytarz + małe pokoje po bokach - tym właśnie korytarzem lubi przechadzać się potwór, więc gdyby pojawił się gdzieś w polu widzenia, zdążysz szybko wskoczyć do pokoju, zatrzaśniesz za sobą drzwi i schowasz się w szafie. To naprawdę ułatwia sprawę.
  • Staraj się nie roztrwonić nadmiernie krzesiw ani oliwy. Są to zasoby ograniczone i jeśli je zużyjesz, nie ma skąd ich dalej brać. Staraj się rozświetlać miejsca strategiczne i ważne. Znacznie lepiej poczujesz się mając zapas, niż niedomiar.
  • Nie panikuj. Jeśli wydaje Ci się, że gdzieś tam w Twoją stronę zmierza potwór, nie rób niczego na łapu-capu, tylko po prostu udaj się do najbliższej kryjówki. Panika sprawia, że możesz wybrać złą taktykę, albo wręcz wcisnąć nie ten klawisz, co trzeba i zrobić coś zupełnie bezsensownego.
  • Czytaj uważnie i słuchaj uważnie. Abstrahując od tego, że dzięki temu lepiej wczujesz się w klimat, to będziesz też wiedział, co dalej robić w grze i może obędzie się bez poradnika.

I | II | III | IV

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz