9 sierpnia 2013

Final Fantasy VII - poradnik cz. II

Oznaczenia
  • [przedmioty kluczowe dla fabuły]
  • unikatowa materia lub broń dla postaci
Mapa świata
źródło: http://www.ffshrine.org/

Reactor No. 1

Gra rozpocznie się od filmiku, w którym obejrzymy sobie nieco Midgard, czyli miasto, w którym zaczynamy. Gdy tylko zyskasz kontrolę nad postacią, podejdź do ciała pierwszego ze strażników i przeszukaj je - dostaniesz pierwszy z potionów. Gdy tylko przejdziesz dalej, wypadnie na Ciebie dwóch kolejnych strażników i stoczysz pierwszą walkę. Nie jest ona trudna, wystarczy tylko atakować, aż strażnicy przestaną być chętni do zaczepiania Cię. Podejdź teraz do ciała drugiego strażnika i również je przeszukaj. Następnie wejdź po schodach w lewo do nowego obszaru.
Powita Cię krótka scenka, w trakcie której poznasz trochę nowych osób. Będziesz też miał okazję do zmiany imion dwóch z głównych protagonistów, czyli Barreta i Clouda. W tym poradniku zostaję rzecz jasna przy domyślnych imionach. Idź za grupą w kierunku reaktora.
W środku Barret trochę z Tobą porozmawia i się do Ciebie przyłączy. Jeśli chcesz, możesz teraz ustawić Barreta z tyłu w formacji, ponieważ ma on broń dystansową. Porozmawiaj z Biggsem, by otworzył dla Ciebie pierwsze drzwi, a następnie z Jessie, żeby otworzyła następne. W kolejnym obszarze idź na południowy-wschód, a znajdziesz wściekle żółtą skrzynkę zawierającą Phoenix Down. Wróć się i porozmawiaj ponownie z Jessie i wsiądź do windy. Jessie poprosi Cię, byś przycisnął przycisk. Podejdź do takich różowych strzałek i wciśnij klawisz akcji.
Kiedy dojedziecie na miejsce, wysiądź za Jessie i biegnij w dół wielkimi schodami. Wejdź do pokoju na końcu i podążaj za Jessie. Cloud automatycznie przeskakuje nad dziurą w drodze jeśli grasz na PC, nie wiem, jak to jest na PS. Porozmawiaj z Jessie. Opowie Ci ona, jak wskakiwać na drabinki. Tam, gdzie stanie Jessie będzie stał też niebieski potion - weź go, a potem zejdź drabinami w dół. Przejdź po rurach i po kolejnej drabinie aż dotrzesz do błyszczącego znaku zapytania. To save point. Stań na nim (pojawi się okienko dialogowe), wejdź do menu i zapisz grę. Idź teraz mostem na południowy-wschód i podnieś niebieskawą kulkę na drodze. To pierwsza z Materii (Restore Materia), ale na razie nie możesz nic z nią zrobić. Wylecz drużynę do pełna i podejdź do reaktora...
Guard Scorpion
HP800AP10SłabośćLightning
MP0Gil100NiewrażliwośćGravity
XP100Poziom12Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupAssault Gun
Strategia
Walka ze skorpionem strażniczym rozpoczyna się od razu po podłożeniu bomby pod reaktor. Jest to Twój pierwszy boss, ale na szczęście nie jest trudny. Taki bardziej dla wprawki. Zamiast atakować mieczem, przerzuć się raczej na użycie zdolności Clouda "Bolt" wynikającej z posiadanej materii. Pamiętaj, że wszelkie mechaniczne potwory są na nią wrażliwe. Nie martw się też, jeśli trzeba będzie używać mikstur - masz ich przecież trochę. Przeczytaj też uważnie tekst, który Cloud powie w trakcie walki - gdy ogon skorpiona jest uniesiony, lepiej nie atakuj. Oberwiesz wtedy dość mocnym kontratakiem, więc poczekaj lepiej, aż skorpion opuści ogon i przez ten czas wylecz drużynę lub użyj opcji "obrona". Może się zdarzyć, że wybierzesz atak zanim skorpion podniesie ogon, ale powinieneś dać sobie radę z jednym czy dwoma jego ciosami. Najpewniej w trakcie tej walki dotrzesz do pierwszego z Limit Break. To bardzo potężne ataki, dobre na walkę z bossem, ale dobrze jest ich nie odkładać na długo. Im więcej razy ich się używa, tym wyższy poziom owej zdolności można zdobyć.
Po zakończeniu walki masz dokładnie dziesięć minut na opuszczenie całego reaktora. Nie ma co panikować - te dziesięć minut to kupa czasu, zdążysz wszystko zrobić w pięć, i to jeszcze spacerkiem. Daj Barretowi jego nową broń, a następnie biegnij tam, skąd przyszedłeś. I nie zapomnij ponownie zapisać gry. Porozmawiaj po drodze z Jessie - stoi tam, gdzie ją zostawiłeś. Jeśli tego nie zrobisz, będziesz zmuszony wrócić się po nią, przez co możesz się nie wyrobić w czasie.
Wjedź windą na górę, a potem porozmawiaj z Jessie by otworzyła Ci pierwsze drzwi. Biggs otworzy dla Ciebie drugie. Opuść ze wszystkimi reaktor. Rozdzielicie się i trzeba będzie dotrzeć do dworca w Sektorze 8. Idź za Barretem po schodach. Na następnym obszarze spotkasz dziewczynę z kwiatami. Możesz jej powiedzieć cokolwiek, nie ma to praktycznie dalszego wpływu na fabułę. Idź za nią na południe i zabierz leżący po drodze potion. Podążaj na południe.
Zaskoczy Cię grupa żołnierzy. Właściwie to trzy. Bez względu na odpowiedzi, czekają Cię trzy krótkie i relatywnie proste walki, nic specjalnego. Leć dalej, aż dotrzesz do pociągu. Tam porozmawiaj ze wszystkimi na pokładzie, a potem idź za Jessie. Pomów z nią, potem ponownie z Barretem. Wysiądź z pociągu i porozmawiaj znowu z Barretem. Idź za nim na zachód. Na następnym obszarze zahacz o save point i leć dalej na zachód.

Sector 7 Slums

Porozmawiaj z Barretem, a następnie wejdź do baru. Spotkasz Tifę i będziesz mógł nadać jej imię. Spróbuj opuścić bar, by wywołać kolejną scenkę. Następnie idź i porozmawiaj ponownie z Tifą. Potem podejdź do pinballa i wciśnij klawisz akcji. To winda na niższy poziom. Porozmawiaj z Barretem, możesz też pomówić z innymi osobami tutaj. Wróć na górę i spróbuj opuścić bar. Przeszkodzi Ci Tifa, a potem Barret da Ci zapłatę za wykonaną robotę. Teraz jest dobry czas na to, żeby się zdrzemnąć.
Rano ponownie użyj pinballowej windy i porozmawiaj z Barretem. Zapyta Cię o Materię. Jeśli wybierzesz opcję opowiedzenia mu o niej, odpali się mały samouczek dotyczący obsługi Materii, więc koniecznie to zrób, jeśli pierwszy raz grasz. Od tej chwili będziesz mógł sam majstrować przy Materii.
Opuść bar i idź na południe, a następnie zajmij się zwiedzaniem budynków w tej części. Po lewej masz Sklep z Przedmiotami, którego asortyment wyszczególniłam powyżej. Po prawej stronie na parterze masz Sklep z Bronią. Można tam nabyć Iron Bangle, które zwiększają obronę postaci, więc warto się w nie zaopatrzyć (weź trzy, jeśli się decydujesz). Teraz idź po schodach na piętro i wejdź do pokoju za drabiną.
To miejsce jest samouczkiem, dlatego jeśli pierwszy raz grasz w FFVII, koniecznie porozmawiaj ze wszystkimi. W południowej części stoi też mężczyzna, koło którego leży All Materia. Weź ją, a wtedy pojawi się skrzynka zawierająca Ether. Na trzecim piętrze tego budynku możesz odpocząć za 10 Gil.
To by było na tyle, teraz czas iść dalej. Opuść ten obszar północnym wyjściem. Oczywiście nie zapomnij ogarnąć ekwipunku i wyposażenia, jeśli robiłeś jakieś zakupy. Idź z powrotem na stację i wsiądź do pociągu. Po scence porozmawiaj z Tifą. Gdy zegar zacznie tykać, szybko idź do początku wagonu - czasu jest tym razem dość mało, więc musisz się spieszyć.
  • Pierwszy wagon - porozmawiaj z mężczyzną na przodzie, a da Ci Phoenix Down.
  • Drugi wagon - porozmawiaj z mężczyzną po lewej stronie od wyjścia. Jeśli wybierzesz odpowiedź "Yeah..." da Ci Hi-Potion.
  • Trzeci wagon - pewien gość ukradnie Ci trochę pieniędzy. Goń go i pogadaj z nim. Jeśli odpowiesz "That's right" odzyskasz zgubę.
  • Czwarty wagon - nic specjalnego.
  • Piąty wagon - porozmawiaj z Tifą.
Kiedy odzyskasz kontrolę nad postacią, podążaj naprzód tunelem pociągów, aż dotrzesz do laserów, które będą zagradzały Ci drogę. Zbadaj panel po lewej stronie, a następnie wybierz opcję zejścia na dół. Idź na dół i po drodze weź Ether. To taka zielona buteleczka. Kiedy dotrzesz na sam dół zauważysz kolejną drabinę trochę na zachód, ale nie tak całkiem. Przeczołgaj się przez wąski tunel, a zaraz gdy z niego wyjdziesz porozmawiaj z Jessie i zabierz potion stojący po lewej od tunelu. Następnie idź na zachód, wejdź na drabinę. Weź namiot i zapisz grę. Jeśli chcesz, możesz użyć namiotu na save poincie - działa on jak noc w karczmie. W pełni wszystko leczy. Jeśli czujesz się gotowy, wejdź na drabinę koło Biggsa.

Reactor No. 5

Zjedź na dół taką wielką rurą. Kiedy dotrzesz na dół idź na zachód. Obszar jest taki sam, jak w poprzednim reaktorze, więc idź do tego samego miejsca, gdzie był Guard Scorpion. Po krótkiej scence podłóż bombę i zwiewaj do windy. Po wyjściu z niej pamiętaj o opróżnieniu skrzynki w pobliżu. W następnym obszarze natrafisz na trzy przełączniki, które musisz włączyć jednocześnie z Barretem i Tifą. Musisz po prostu wyczuć moment i wcisnąć przycisk akcji w odpowiednim momencie. Prób masz ile chcesz, więc się nie przejmuj. Idź przez drzwi, które się potem otworzą, zapisz też koniecznie grę w pobliskim save poincie i wylecz do końca drużynę. Idź ścieżką na północ. Zacznie się scenka, a po niej...
Air Buster
HP1200AP10SłabośćLightning
MP0Gil150NiewrażliwośćGravity, Earth
XP180Poziom12OdpornośćOgień
Pochłania-
Kradzież-
ŁupTitan Bangle
Strategia
Podczas tej walki warto zwrócić uwagę na ustawienie postaci. Za każdym razem przeciwnik będzie odwrócony plecami do niektórych z nich, ponieważ go otaczasz. To sprawia, że ataki od tyłu zadają podwójne obrażenia - pamiętaj o tym, oraz o jego wrażliwości na elektryczność. Podczas wyprowadzania ciosów możesz przełączać się między członkami drużyny i w ten sposób wszystko lepiej zaplanować. Uważaj, ponieważ kiedy drużyna jest podzielona, nie możesz leczyć pomiędzy obszarami, tzn. osoby z lewej nie mogą wpływać na te, które są z prawej i na odwrót.
Po pokonaniu bossa obejrzyj scenkę.

Sector 5 Slums

Kiedy już się ockniesz, porozmawiaj ze znajomą dziewczyną od kwiatów. To Aeris. Porozmawiaj z nią kilka razy, a gdy do kościoła wejdzie jakiś mężczyzna porozmawiaj z nim, a potem z Aeris. W następnym pomieszczeniu idź w pobliże wielkiej zepsutej belki i skacz, następnie wespnij się schodami na górę. Aeris niestety nie podąży za Tobą i najpewniej trzeba będzie ją ratować. Będzie się Ciebie pytała, co robić. Jeśli chcesz jej pomóc, każ jej czekać, ale Aeris mimo wszystko potrafi też sama doskonale walczyć, więc nie musisz się przejmować i możesz spokojnie za każdym razem wybrać opcję "walcz". Jeśli jednak wolisz być rycerzem na białym rumaku, przyjrzyj się beczkom ustawionym na belkach. Podejdź do tej ustawionej najbardziej na zachód i zrzuć ją zaraz na początku, a pozbędziesz się pierwszego agresora. Gdy Aeris poprosi Cię ponownie o pomoc, zrzuć beczkę na północy, a na końcu beczkę na wschodzie. Aeris do Ciebie dołączy i w następnym obszarze opuścicie kościół po przełamanej belce.
W następnej części po prostu idź w lewo, nie musisz nawet wciskać przycisku akcji by skakać. Kiedy dotrzesz do slumsów, idź na północny zachód i zapisz grę. Potem idź na północ, aż znajdziesz się w czymś podobnym do małego miasta. Jest tu trochę sklepów, które możesz odwiedzić. Idź na wschód, a dotrzesz do domu Aeris. Zanim wejdziesz do środka, przejdź się po ogrodzie - możesz tam znaleźć trochę przydatnych rzeczy.
Po wejściu do domu porozmawiaj z mamą Aeris. Twoje wybory nie mają żadnego wpływu na dalszy przebieg gry, więc się nie martw. Wyśpij się, a gdy się obudzisz, Twoim zadaniem będzie ciche wydostanie się z domu. Weź worek leżący w Twoim pokoju, a następnie przejdź (a nie przebiegnij) przez korytarz. Staraj się nie iść przy drzwiach do pokoju Aeris, bo inaczej ją zaalarmujesz.
Wróć do tego obszaru z małym miastem, a potem wejdź do domu na dole i po prawej. Wejdź na piętro i przyjrzyj się plakatom na ścianie. Przeczytasz "Turtles Paradise News", co przyda się w dalszej części rozgrywki. Teraz opuść miasto. Idź na północny zachód po ścieżce, potem wpadnie na Ciebie ktoś znajomy. Znajdziesz się w takim obszarze z mechaniczną ręką i jakąś starą koparką. Wbrew pozorom to wcale nie taki straszny labirynt. Idź po rampie, potem przez most, w dół po kolejnej rampie, potem przez tunel i w górę po takim dziwnym czymś, no i już praktycznie jesteś po drugiej stronie. Porozmawiaj z Aeris w następnym obszarze, a potem idź na wschód do Wall Market.

Wall Market

Część południowa
Część północna
Honey Bee Inn
Wchodząc na obszar pamiętaj o zapisaniu gry. Pokręć się też tutaj trochę - wokół jest pełno różnych sklepów i może zechcesz zacząć od małych zakupów dla drużyny. Kiedy już wszystko to zrobisz, czas wziąć się za główne zadanie.
Idziemy najpierw do Honey Bee Inn. Znajduje się ona na wschodzie, przejście tam jest z południowego obszaru. Porozmawiaj z tłustym jegomościem stojącym najbliżej wejścia, a dowiesz się, gdzie jest Tifa. Teraz wróć do Wall Market i idź do północnej jego części, a następnie wejdź do wystawnego budynku w północnym krańcu i porozmawiaj z pilnującym go strażnikiem. Aeris wymyśli świetny sposób na wydostanie Twojej przyjaciółki z opresji...
Krótko ode mnie. Teraz będziemy zdobywać pewne przedmioty. Im lepszej jakości przedmioty zdobędziemy, tym bliżej Don Corneo się pojawimy. Jeśli chcesz przebijać się przez wszystkich jego sługusów, postaraj się każde zadanie wykonać na pół gwizdka, albo zebrać jedynie sukienkę i perukę. Ja przedstawiam sposób na zdobycie najlepszego zestawu.
Zacznijmy od zdobycia sukienki. W tym celu idź do południowej sekcji i wejdź do sklepu z ubraniami. Porozmawiaj z ekspedientką, a poprosi Cię o odszukanie pewnej osoby. Wyjdź ze sklepu i przejdź do północnej części. Budynek po lewej stronie to bar, wejdź do niego, a potem porozmawiaj z mężczyzną siedzącym najbliżej wejścia. Jeśli chcesz dostać najlepszą możliwą sukienkę, musisz wybrać w oknie dialogowym następujące opcje: "That feels soft" oraz "That shimmers", dzięki temu dostaniesz [Silk Dress]. Jedziemy dalej.
Wróć do sklepu z ubraniami i przymierz sukienkę. Aeris stwierdzi, że to nie wystarczy, że potrzebna Ci peruka. Chodźmy po nią. Idź do północnego sektora, a potem na siłownię. Porozmawiaj z właścicielką, a pozwoli Ci ona rywalizować o perukę z jednym z bywalców. Będziecie robić przysiady na czas. Zapamiętaj uważnie sekwencję przycisków, których musisz użyć by zrobić przysiad, a potem trochę poćwicz przed zadaniem. Rywalizacja nie polega na tym, by wciskać przyciski w zawrotnym tempie, ale raczej na wyczuciu odpowiedniego momentu, dlatego właśnie dobrze jest popróbować przed akcją. Twój przeciwnik zapewne zrobi coś koło 14-15 przysiadów, co nie jest zbyt trudnym do pobicia wynikiem, powinieneś sobie poradzić. Bez względu na to, czy Ci się uda czy nie, dostaniesz jakąś perukę. Za pokonanie przeciwnika będzie to [Blonde Wig], zaś za remis i przegraną - jakieś słabsze wersje.
Przejdź do południowej sekcji, a następnie idź do budynku na północnym wschodzie. Porozmawiaj ze znajdującą się w nim osobą i zgódź się wysłuchać tego, co ma do powiedzenia. Potem idź do hotelu i wynajmij pokój. W nocy będziesz miał okazję kupić pewne przedmioty od maszyny - kup najdroższy możliwy, ten za 200 Gil, a następnie wróć do mężczyzny, który tyle Ci opowiedział. Otrzymasz od niego [Diamond Tiara].
Upolujemy teraz perfumy. W południowym sektorze znajduje się bar. Wejdź do niego i zamów cokolwiek, a następnie powiedz "It was all right", gdy zostaniesz spytany o to, jak smakował Ci posiłek. Otrzymasz [Pharmacy Coupon]. Idź do apteki i wymień kupon na [Digestive]. Następnie przejdź do północnej części i wejdź do baru, w którym spotkałeś krawca. Głębiej w pomieszczeniu jest toaleta, pod którą stoi bardzo potrzebujący człowiek. Podejdź do drzwi od łazienki i oddaj lekarstwo osobie w środku, a dostaniesz [Sexy Cologne].
Wróć do południowej części i pogadaj z dużym mężczyzną w południowo wschodnim rogu. Da Ci [Member's Card]. Teraz możesz iść do posiadłości, w której wypytywałeś o Tifę. Porozmawiaj ze strażnikiem, by Cię wpuścił. W środku możesz wybrać północne lub południowe drzwi, nie ma tutaj dużej różnicy. Obejrzyj scenkę, a gdy się obudzisz, porozmawiaj z dziewczyną by dostać [Lingerie]. Opuść pomieszczenie udaj się do innego pokoju. Porozmawiaj kilka razy z pszczółkami, by Cię umalowały. Teraz opuść to miejsce.
To już wszystko, co mogło nas przygotować do desantu na posiadłość Don Corneo. Zapisz grę i udaj się do sklepu z ubraniami. Porozmawiaj kilka razy ze wszystkimi, a następnie włóż sukienkę, perukę i resztę rzeczy. Następnie ruszaj do posiadłości. Wejdź po schodach i wybierz drzwi po lewej stronie. Zanim porozmawiasz z Tifą, nie zapomnij wziąć Etheru leżącego po lewej stronie. Kiedy zostaniecie zawołani, idź na górę i obserwuj scenkę.
Jeśli wziąłeś wszystkie przedmioty według tej instrukcji, Don Corneo wybierze Clouda, jeśli zaś nie, będziesz po prostu musiał szukać wyjścia przebijając się przez zastępy strażników. Nie jest to trudne, polega tylko na przemieszczaniu się po kolejnych obszarach i staczaniu niezbyt wymagających walk. Gdy będziesz w pokoju Don Corneo i odzyskasz kontrolę na Cloudem, przejdź wokół łóżka i weź Hyper. Następnie porozmawiaj z mężczyzną. Będziesz musiał wybierać różne opcje w dialogu, jednak nie mają one znaczenia oprócz ostatniej. Poprawna odpowiedź to "They're sure they'll win", jednak nie ma to wpływu na dalszy przebieg akcji.
Wylądujesz w kanałach. Wylecz drużynę do pełna i porozmawiaj z Aeris i Tifą, a usłyszycie głośny hałas...
Aps
HP1800AP22SłabośćOgień
MP0Gil253NiewrażliwośćGrawitacja
XP240Poziom18Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupPhoenix Down
Strategia
W tej walce warto mieć ze sobą Fire Materię, ponieważ Aps jest na nią wrażliwy. Przyda się też Restore, koniecznie do pary z All, ponieważ Aps lubi wyprowadzać ataki obszarowe. Co jakiś czas powoduje Tsunami, które co prawda jemu samemu zadaje 150 obrażeń, ale dla niego to pryszcz, w przeciwieństwie do Twojej drużyny, mimo że Ty obrywasz trochę mniej. Gdy Aps będzie już mocno sklepany, zacznie puszczać Tsunami w drugą stronę, wtedy obrażenia się odwrócą. Gdy będzie już ginął, wyprowadzi ostatni atak Tsunami, więc przygotuj się do tego i ulecz całą drużynę.
Po bitwie idź na górę po schodach i weź stojący tam Potion. Następnie wróć się i wejdź po drabinie, potem przejdź dalej i zejdź następną drabiną. Wejdź po schodach i złap żółtą Steal Materię. Na koniec wskakuj do dziury. Kiedy będziesz już na dole, zejdź schodami na dół i przejdź na drugą stronę przez popsute ogrodzenie. Dotarłeś właśnie do cmentarzyska pociągów.

Train Graveyard

Na tym obszarze można spotkać Eligora. To taki przeciwnik - wygląda jak coś pomiędzy człowiekiem a koniem z kółkami. Spróbuj go okraść, ponieważ będzie miał przy sobie Striking Staff, całkiem niezłą broń dla Aeris.
Pierwsze co, to zapisz grę w najbliższym save poincie. Tutaj dobrze jest wcisnąć sobie klawisz [assist], który wyświetla strzałki sygnalizujące, gdzie są przejścia. Wejdź do pociągu naprzeciwko i wyjdź z drugiej strony - pojawisz się za beczką. Zbadaj ją, a otrzymasz Hi-Potion. Wróć się w okolice save pointu. Jest tam taka drabina - wejdź po niej na dach pociągu i podnieś drugi Hi-Potion. Pobiegnij do samego końca i zeskocz na takie metalowe coś. Pobiegnij w lewo - znajdziesz beczkę zawierającą Echo Screen. Idź teraz na południowy wschód i wejdź do pociągu. Weź znajdujący się tam Potion, a następnie opuść pociąg z tego niższego końca. Wejdź na drabinę prowadzącą na dach, a potem zejdź z dachu z drugiej strony. Wejdź do pociągu i przejdź przez niego - jest tam kolejny Potion. Przejdź do następnego obszaru.
Gdy będziesz już w nowym obszarze, po lewej stronie stoi kolejny Potion, więc weź go. Następnie podejdź do beczki i zbadaj ją - będzie tam Ether. Teraz przyjrzyjmy się lepiej pociągom. Niektóre z nich mają lokomotywy, do których można wejść. Wejdź do pierwszego z nich, a pociąg ruszy i przesunie inny z torów. Teraz wejdź do drugiej lokomotywy i przesuń pociąg jeszcze dalej. Wejdź na dach pociągu trochę na południe od tego, który właśnie przesunąłeś, a następnie weź Hi-Potion. Przeskocz przez pociąg, który właśnie przesunąłeś, przejdź w lewo i zejdź w dół po drabinie. Przejdź do następnego obszaru.

Sector 7 Pillar

Porozmawiaj ze wszystkimi, a następnie wejdź na wieżę. Zanim jednak to zrobisz, możesz dokonać małych zakupów u mężczyzny stojącego po lewej - warto to zrobić, swoją drogą. Zapisz grę i ruszaj. Po drodze porozmawiaj z Jessie, a gdy będziesz na górze, pomów z Barretem. Reorganizuj ekwipunek i przygotuj się na walkę.
Reno
HP1000AP22Słabość-
MP0Gil290NiewrażliwośćGrawitacja
XP240Poziom17OdpornośćElektryczność
Pochłania-
Kradzież-
ŁupEther
Strategia
Dopóki nie będziesz używać błyskawic wobec Reno, wszystko powinno być w porządku. To nie jest zbyt silny przeciwnik, jednak ma jedną denerwującą umiejętność. Zamyka członków drużyny w takich żółtych, przejrzystych piramidach. Musisz je koniecznie zdejmować - cała drużyna w piramidach to kiepski pomysł. Piramidę można zdjąć po prostu atakując członka drużyny zamkniętego pod nią. Bez względu na zadane obrażenia piramida znika, a osobie pod nią nic się nie dzieje. Ot i cała filozofia.
Po walce porozmawiaj z Tifą i Barretem. Zacznie się scenka, a następnie będziesz musiał znaleźć taki wiszący hak i wejść na niego. Pojawi się kolejna scenka.

Sector 5/6 Slums

Gdy skończy się rozmowa, przejdź trochę w dół, aż reszta Twojej drużyny do Ciebie dołączy. Wróć się na plac zabaw po Sense Materia, następnie idź do domu Aeris. Gdy się tam znajdziesz, zobaczysz retrospekcję. Opuść dom (po drodze kolejna scenka) i idź do tego obszaru, przez który prowadziła Cię Aeris. Znajdź tam sklep z bronią i porozmawiaj z drugim, starszym mężczyzną - sprzeda Ci on trzy baterie za 100 Gil każda. Kup je koniecznie, a następnie idź do Wall Market.
Gdy dotrzesz na miejsce, idź w stronę rezydencji Don Corneo i pobiegnij za grupą uciekających dzieciaków. Wespnij się po kablu. Będziesz musiał podążać w górę po jakiegoś rodzaju złomowisku. Na każdym etapie kluczowe jest włożenie baterii w takie miejsce, które wygląda trochę jak wtyczka. Włożenie baterii sprawi, że coś się poruszy i będziesz mógł iść dalej. Po prostu postępuj zgodnie z instrukcjami i zdrowym rozsądkiem, a powinno się wszystko udać. To dosyć łatwy etap. Idź coraz wyżej aż dotrzesz na miejsce.

Shinra Building

Gdy znajdziesz się przed wejściem do budynku Shinry, będziesz mieć dwie opcje - albo wpaść głównym wejściem, albo przekradać się bokiem. Z mechanicznego punktu widzenia atak frontalny jest lepszy. Różni się tym od zakradania, że przy zakradaniu się będziesz musiał pokonać nieprawdopodobną ilość schodów, co nic Ci nie daje i jest dosyć nudne, zaś przy ataku frontalnym czeka Cię kilka łatwych potyczek. Jeśli wybierasz przekradanie się idź w lewo aż do zmiany obszaru, a potem pędź na górę, nic więcej.
Jeśli wchodzisz głównym wejściem, na dzień dobry czeka Cię walka. Zanim jednak pójdziesz do wind, idź na północ aż znajdziesz stojak z ulotkami. Obejrzyj go, a dostaniesz Turtle's Paradise Newsletter No. 2. Jeśli chcesz coś kupić, przejdź na koniec drugiego piętra, na północy - jest tam ktoś, kto sprzeda Ci trochę rzeczy. Są koło niego skrzynie, jednak na tym etapie gry nie jesteś w stanie ich opróżnić. Idź na trzecie piętro.
Wejdź teraz do windy i aktywuj panel z boku. Co kilka pięter nastąpi losowe spotkanie, jednak walki nie będą trudne, spokojnie sobie poradzisz. Aktywuj ponownie panel po każdej walce, aż dotrzesz do 59 piętra. Dalej pójdziemy na piechotę.
Wyjdź z windy i idź przed siebie. Zaatakują Cię strażnicy. Po ich pokonaniu otrzymasz [Keycard 60], czyli kartę wstępu na wyższe piętro. Wejdź ponownie do windy i pojedź wyżej. W międzyczasie porozmawiaj ze swoimi towarzyszami.
Na tym piętrze trzeba będzie się trochę przekradać. Przejdź w lewo i wejdź do pomieszczenia. Korytarzem przechodzą strażnicy, Ty zaś musisz stawać tuż za posągami i przemykać się między nimi, gdy strażnicy idą lub stoją gdzie indziej. Kiedy przekradnie się Cloud, będziesz musiał zrobić to samo z Tifą i Barretem. Przekradanie nie jest trudne i jeśli Ci się nie uda, to nic się nie stanie, po prostu będziesz musiał zacząć od początku (co jest trochę denerwujące, ale nic poza tym). Potem idź na wyższe piętro.
Po tym piętrze chodzi trochę pracowników. Musisz pogadać z facetem w szarym garniturze, a potem wybrać odpowiedź "...", a da Ci [Keycard 62]. Idź wyżej.
Na tym poziomie czeka Cię zagadka. Musisz odgadnąć hasło, jakiego wymaga major, bo inaczej nie da Ci karty. Co prawda można po prostu zgadywać po kolei, bo za pomyłkę nic nie grozi, ale jeśli odpowiesz od razu, dostaniesz jeszcze przedmiot, więc gra jest warta świeczki. Kluczem są cztery biblioteczki, w każdej z nich zaś jest sześć książek. Jedna książka nie pasuje do tematyki biblioteki i tą musisz sobie dokładnie zanotować - tytuł wraz z numerem na początku. Numer na początku powie Ci, którą literę (nie licząc spacji) wziąć z tytułu do słowa-klucza. Otrzymasz dzięki temu cztery litery, które musisz ułożyć tak, by tworzyły jeden z wyrazów proponowanych przez majora. I cała filozofia. Weź [Keycard 65] i leć wyżej.
Na tym piętrze można znaleźć trochę fajnych przedmiotów. Idź do terminalu komputerowego, a powie Ci on, że możesz chodzić po całym piętrze jak chcesz, ale możesz otworzyć tylko troje drzwi. Na mapie zaznaczyłam na zielono które drzwi otworzyć. Czerwonym kółkiem obwiodłam kolejne kupony, zaś niebieskie kwadraty to wejścia do kanałów wentylacyjnych, za pomocą których możesz przemieszczać się między pomieszczeniami. Wymień zdobyte kupony w terminalu. Otrzymasz Star Pendant, Four Slots i All Materia. Teraz idź na następne piętro.
To pomieszczenie jest opcjonalne, ale fajnie tu coś porobić. Pierwsze co to podejdź do automatu w północno zachodnim rogu sali ćwiczeń i wrzuć 250 Gil. Nic się teraz nie stanie, ale nie martw się - cierpliwość popłaca, odbierzesz nagrodę potem. Jeśli chcesz, możesz skorzystać tutaj z save pointu, a następnie idź wyżej.
Na następnym piętrze kieruj się od razu do łazienki, następnie wejdź do kabiny i przejdź wentylacją. Podsłuchasz rozmowę. Potem opuść łazienkę i idź za Hojo na następne piętro. Kiedy będziesz już na górze i zbliżysz się do profesora, pojawi się scenka. Zapisz grę i przeszukaj skrzynkę - znajdziesz w niej Poison Materię. Pojedź windą na górę i ponownie podejdź do Hojo. Będziesz miał możliwość nadania imienia nowemu członkowi drużyny, a potem wybierz, kto ma opuścić drużynę i...
Sample:HO512
HP1000AP30Słabość-
MP120Gil250NiewrażliwośćGrawitacja
XP300Poziom19OdpornośćElektryczność
PochłaniaTrucizna
Kradzież-
ŁupTalisman
Strategia
HO512 ma mało życia, ale stoi w drugiej linii, co oznacza, że będzie otrzymywał mniejsze obrażenia. Nie ma sensu próbować zabijać stworków w pierwszej linii, jako że boss szybko przywoła następne. Skup się na unieszkodliwieniu go. Przyda się tutaj dużo leczenia, ponieważ HO512 lubi podtruwać swoich przeciwników.
Czas stworzyć teraz trzyosobową drużynę. Teraz wejdź do szklanego pokoju, w którym trzymano Aeris i Reda po Enemy Skill Materię. Następnie idź na południe i wejdź po rampie - na górze znajdziesz dwa Potiony. Porozmawiaj z mężczyzną stojącym zaraz na północ, a otrzymasz [Keycard 68]. Na razie nie idź wyżej, tylko wróć się na 67 piętro.Poszukaj tam dwóch przeciwników - Moth Slasher oraz Soldier:3rd. Mają oni przedmioty, które dobrze byłoby ukraść, czyli Carbon Bangle oraz Hardedge. To oczywiście opcjonalny punkt. Teraz idziemy dalej w fabule. Wsiądź do windy i spróbuj nacisnąć jakikolwiek guzik. Pojawi się scenka, zaś Ty znajdziesz się w nowym miejscu. Podejdź do drzwi i zapytaj o kogokolwiek, jednak na pewno musisz zapytać o Aeris. Następnie podejdź do drzwi i wybierz opcję przespania się. Potem wyjdź z pokoju i zbadaj ciało strażnika. Wróć do Tify, a gdy pójdzie po Aeris, porozmawiaj z Barretem. Potem porozmawiaj ze wszystkimi nad ciałem, a na końcu podążaj krwawym śladem do windy. Jedź na górę, musisz dotrzeć na 69 piętro. Koniecznie zapisz grę i idź po schodach do prezydenta. Po scence przejdź drzwiami na północy.
Pamiętaj, żeby koniecznie zdjąć materię z Clouda i Tify, przyda się reszcie drużyny. Zmień ewentualnie ekwipunek i ruszaj do windy. A w windzie...
Hundred Gunner
HP1600AP25SłabośćElektryczność
MP0Gil200NiewrażliwośćTrucizna
XP250Poziom18OdpornośćGravity
Pochłania-
Kradzież-
Łup-
Strategia
Mamy do czynienia z robotem, więc łatwo sobie wyobrazić, że przyda nam się materia z błyskawicami, koniecznie trzeba w nią wyekwipować Reda. Barret dosięgnie swoim atakiem do przeciwnika, jednak reszta drużyny nie jest w tak komfortowej sytuacji. Aeris niech zajmie się leczeniem - materia Restore i All połączone razem to dobry pomysł. Pamiętaj też, że każdy Limit Break dosięgnie oddalonego przeciwnika.
Heli Gunner
HP1000AP25SłabośćElektryczność, Wiatr
MP0Gil200NiewrażliwośćTrucizna, Ziemia
XP250Poziom18OdpornośćElektryczność
Pochłania-
Kradzież-
ŁupMythril Armlet
Strategia
Pewnym minusem jest fakt, że walki są od razu po sobie bez możliwości zerknięcia do ekwipunku w trakcie. Jednak jeśli udało Ci się z poprzednim przeciwnikiem, ten również nie powinien stanowić wyzwania.
Teraz znów masz kontrolę nad Cloudem. Uporządkuj ponownie materię i ruszaj dalej.
Rufus
HP500AP42Słabość-
MP0Gil650NiewrażliwośćGravity
XP310Poziom21Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupProtect Vest
Strategia
Rufus jest słaby fizycznie - ma tylko 500 HP, ale ma ze sobą panterę, która rzuca barierę na siebie i Rufusa, więc nie zdziw się, jeśli Twoje ataki będą mało skuteczne. Na pewno trzeba się postarać wyeliminować jednego przeciwnika, dlatego odpuść sobie wszystko, co zadaje obrażenia obu albo nie dziel ataków między przeciwników.
Wróć teraz do budynku i idź schodami na dół. Zapisz grę i porozmawiaj z Tifą. Następnie jako Aeris spróbuj wyjść z budynku - pojawi się scenka, a następnie będziesz musiał pojeździć trochę na motorze. Postępuj zgodnie ze wskazówkami, a na pewno dasz radę. Nie jest to specjalnie trudne, a jedyne, co można stracić, to HP przed kolejną bitwą. Każde uderzenie w samochód to kolejne punkty życia drużyny do tyłu i w krytycznym przypadku możesz zacząć walkę z bossem posiadając po jednym punkcie na twarz. Ale to rzadkość. Staraj się tylko nie wyjeżdżać przed samochód i nie zniszczyć niczego na jego drodze - jeśli samochód wjedzie w zniszczony motor, wszyscy pasażerowie naprawdę zdrowo oberwą.
Motor Ball
HP2600AP45SłabośćLightning
MP120Gil350NiewrażliwośćPoison
XP440Poziom19OdpornośćFire
Pochłania-
Kradzież-
ŁupStar Pendant
Strategia
Tak jak zawsze przy robotach - koniecznie używaj błyskawic i ataków fizycznych. Ogień na nic się tutaj nie zda, ale jeśli masz przy sobie Elemental Materia, warto ją przyczepić do Fire, by otrzymywać mniejsze obrażenia od ognia. Tak, ten przeciwnik lubi ziać ogniem. Nie bój się Limit Break, ponieważ Motor Ball potrafi użyć bardzo paskudnej zdolności Rolling Fire gdy jest ciężko ranny. Dlatego wykończ go szybko.
Kiedy już skończy się dyskusja, wybierz opcję "Let's go" i wybierz drużynę, a następnie ruszaj na mapę świata. Zanim dotrzesz do Kalm, poszwendaj się trochę wokół Midgardu. Można tu spotkać przeciwnika zwanego Sweeper Custom. Możesz ukraść mu Atomic Scissors dla Barreta (uwaga, to nie jest broń dystansowa) oraz umiejętność - Matra Magic. Kiedy już zdobędziesz obie rzeczy, leć do Kalm. Znajduje się na północnym wschodzie. Łatwo trafić.

Kalm

W Kalm czeka nas naprawdę bardzo długa retrospekcja, ale zanim się za nią zabierzemy, weźmy się najpierw za przeszukanie miasta. Przejdź do centralnej części. Zauważ, że miasto jest podzielone na dwie strefy - jedna to ta na parterze, druga to tam na górze. Na razie zajmiemy się parterem. Wejdź do domu po lewej i otwórz drzwi do komórki pod schodami - znajdziesz tam Ether. W środkowym domu wejdź na piętro i otwórz biurko, by znaleźć kolejny Ether. Teraz przejdź do ostatniego domu - tam na piętrze w szafce koło małej dziewczynki znajdziesz Guard Source. Zejdź na parter i wejdź kręconymi schodami na inne piętro. W skrzyneczce znajdziesz Peacemaker. Teraz licząc od środka miasta, idź do domu na wchodzie, a tam w szafce pod schodami znajdziesz trzeci Ether.
Domy na górze to sklepy, więc jeśli potrzebujesz, możesz teraz zrobić małe zakupy i zająć się ekwipunkiem. Gdy załatwisz już wszystkie sprawy, wróć do drużyny czekającej w zajeździe na piętrze. Zaczynamy naprawdę długą retrospekcję.
Nie masz co martwić się tutaj jakąkolwiek walką. Nawet, jeśli zginiesz, nic złego Ci się nie stanie i możesz dalej iść. Nie będzie to miało wpływu na dalszą rozgrywkę. Kiedy odzyskasz kontrolę nad Cloudem, idź za Sephirothem do miasta. W następnym etapie, kiedy odzyskasz kontrolę, możesz zwiedzić trochę miasto. Ciekawsze rzeczy zdarzą się, jeśli pochodzisz trochę po domu Tify (południowy wschód) oraz odwiedzisz swój dom (wschód, przy schodach na górę). W końcu wróć do Sephirota i wybierz opcję z odpoczynkiem.
Następnego dnia idź na górę (północ), gdzie wszyscy czekają. Porozmawiaj z Sephirotem, a gdy odzyskasz kontrolę, idź za Tifą przez most. W następnej części idź w górę do wejścia do jaskini, a następnie przed siebie, aż dotrzesz do fontanny i kolejnej scenki. Potem wejdź do wnętrza reaktora i podążaj za Sephirotem (po rurze, a potem w dół po łańcuchu). Gdy Sephiroth poprosi Cię o spojrzenie na kapsułę, podejdź do tej na dole po prawej i porozmawiaj z nim. Obejrzyj resztę sceny.
Teraz będzie mały przerywnik, podczas którego będziesz w stanie zapisać grę - dobrze jest to teraz zrobić, bo następny kawałek wcale nie jest krótszy.
Opuszczona rezydencja znajduje się na północy miasta, blisko punktu, z którego zaczynaliście swoją podróż. Wejdź do środka. Możesz się trochę pokręcić po rezydencji, zaś Sephirotha znajdziesz idąc do południowo wschodniego pokoju. Są tam ukryte drzwi za taką półkolistą ścianą. Podjedź do niej, a otworzą się drzwi. Zejdź na dół, potem idź przed siebie aż do pokoju na końcu. Porozmawiaj z Sephirothem, a potem wróć do zajazdu. Następnego dnia znów idź do Sephirota w tym samym miejscu i porozmawiaj z nim. Gdy odzyskasz kontrolę, biegnij na górę i opuść posiadłość. W mieście porozmawiaj z Zanganem - to naczelnik wioski. Potem wejdź do swojego domu (zaraz po prawej) i obejrzyj scenę. Potem wejdź do wnętrza reaktora, porozmawiaj z Tifą i biegnij na samą górę za Sephirothem. Po tych wydarzeniach nastąpi koniec retrospekcji.
Po "powrocie do Kalm" idź na dół. Dostaniesz od Aeris PHS, czyli moduł umożliwiający zmianę składu drużyny na mapie świata lub w Save Poincie. Z rzeczy fabularnych to koniec, możesz teraz opuścić Kalm. Udaj się na wschód, a potem na południe, aż dotrzesz do małej farmy. Jeśli nie boisz się walki, możesz jeszcze do niej nie wchodzić, a zamiast tego udać się dalej na południe. Znajdziesz tam bagna, po których porusza się cień węża. To Midgar Zolom, dosyć trudny przeciwnik, ale możesz dać sobie z nim radę. W każdym razie warto spróbować, więc zapisz grę i walcz. Wystarczy, że wejdziesz na bagna i pozwolisz cieniowi węża Cię dopaść.
Midgar Zolom
HP4000AP25Słabość-
MP348Gil400Niewrażliwość-
XP250Poziom26OdpornośćOgień
Pochłania-
Kradzież-
Łup-
Strategia
Ta walka nie jest konieczna, a Midgar Zolom odrodzi się po każdym pokonaniu go. Nie daje może zbyt dużo XP czy Gil, ale może się przydać, jeśli chcesz podbić Limit Break postaci lub nauczyć się Beta Enemy Skill (która jest naprawdę niezła). Aby tego dokonać na tym etapie gry, najlepszy jest następujący sposób: weź Element Materia od majora z budynku Shinry i umieść ją w pancerzu postaci z dołączoną Fire Materią. Beta to zaklęcie oparte na ogniu, więc jeśli nie uodpornisz się choć częściowo, śmierć masz niemal pewną. Midgar Zolom używa tego ataku gdy już trochę przetrzepiesz mu skórę (poniżej 1000 HP), więc masz szansę przetrwać atak, a następnie wygrać. Pamiętaj o dwóch sprawach - wąż może zmusić jednego z Twoich towarzyszy do opuszczenia pola bitwy, poza tym jeśli uciekniesz z pola bitwy, nie nauczysz się Bety.

Chocobo Farm

Przygodę na farmie zaczniemy od rozmowy z Chocobo. Nasz interlokutor stoi tuż przy ogrodzeniu. Porozmawiaj z nim i wybierz opcję "Wark", a po zakończeniu krótkiej scenki otrzymasz Choco/Mog Materię. To pierwsza Materia przyzwania i na pewno Ci się przyda. Teraz wejdź do domu i porozmawiaj ze starszym mężczyzną w środku. Powiedz mu, że chcesz przekroczyć bagna. Teraz opuść dom i wejdź do stodoły po prawej stronie. Porozmawiaj z Billym o zdobyciu swojego Chocobo i kup od niego Chocobo Lure. Zakup też trochę jedzenia dla Chocobo (greens) - dzięki niemu sprawisz, że Chocobo nie ucieknie Ci w trakcie walki. Nie musi to być coś z najwyższej półki, tańsze wersje też dadzą radę.
Zajmij się teraz ekwipunkiem i umieść jedzenie wyżej w panelu - będziesz go szybko potrzebował podczas bitwy. Czas teraz zdobyć Chocobo. W tym celu wyekwipuj się w Chocobo Lure Materia i idź lekko na północ. Znajdziesz tam takie ślady kurzych łapek, tylko bardzo duże. To jest miejsce, w którym lubią przebywać Chocobo. Pokręć się tam trochę, aż dojdzie do bitwy, w której będzie Chocobo. Nie atakuj go, tylko od razu rzuć mu jedzenie, żeby się nim zajął. Pokonaj pozostałych przeciwników i nie dopuść do spłoszenia Chocobo odwracając jego uwagę jedzeniem. Gdy na placu boju pozostanie tylko Chocobo (i Ty, rzecz jasna) walka się kończy.
Gdy już siedzisz na grzbiecie Chocobo, niech Cię nie korci wciśnięcie klawisza x - za jego pomocą zsiądziesz z wierzchowca i Chocobo ucieknie w siną dalej. Zamiast tego idź na południe i przez bagna - na grzbiecie Chocobo możesz go ominąć. Przekrocz bagna, aż dojdziesz do gór. Zsiądź dopiero na malutkim skrawku niebagnistego terenu, a potem wejdź do jaskini. Będzie jeszcze krótka scenka, po której zwyczajnie opuść obszar.

Mythril Mine

Kiedy będziesz poruszać się po Mythril Mine uważaj na przeciwników. Jeśli spotkasz Madouge (to taki różowy potwór z kulą na łańcuchu), nie zapomnij ukraść mu Grand Glove, to dobra broń dla Tify. Dla odmiany Ark Dragon (coś jak ważka) ma niezłą umiejętność Flamethrower, którą skopiujesz za pomocą Enemy Skill Materii.
Najpierw zajmiemy się małym ślepym zaułkiem. Idź północno wschodnią odnogą i przejdź do następnego obszaru. Wejdź na stopnie i podnieś Ether oraz Namiot ze skrzyni. Po lewej zobaczysz jakieś wiszące pnącze. Wespnij się po nim, a znajdziesz Long Range Materia. Teraz wróć do poprzedniego obszaru. Na najbliższym rozwidleniu idź na prawo aż do skrzyni z Mind Source. Teraz wróć i idź na zachód i obejrzyj scenkę. Gdy się skończy, idź na północ do małego pomieszczenia i weź z niego Elixir i Hi-Potion. Wróć do pomieszczenia, w którym spotkałeś znajomych gości w garniturach i wejdź po pnączach by dostać się do wyjścia z jaskini.
Teraz możesz zrobić kilka rzeczy. Jeśli pójdziesz prosto na południe dojdziesz do Fort Condor - łatwo poznać, wygląda jak wieża z kondorem na czubku. W środku jest trochę sklepów, jeśli potrzebujesz, oraz minigra, która odegra pewną rolę w przyszłych wydarzeniach. Jest banalna, więc możesz sobie pograć teraz, albo odpuścić. Na północ znajdziesz trochę drzew otaczających góry. Jeśli wystarczająco długo się po nich pokręcisz, będziesz miał okazję rekrutować nowego członka drużyny. Po walce z dziewczynką ciskającą dużym shurikenem pojawisz się na niewielkim polu. Pod żadnym pozorem nie zapisuj gry w save poincie, bo inaczej Yuffie ucieknie. Zamiast tego porozmawiaj z nią i wybierz następujące odpowiedzi:
  • "Not Interested"
  • "......petrified"
  • "Wait a second!"
  • "......that's right"
  • "......let's hurry on"
Potem Yuffie dołączy do drużyny. Teraz możemy z czystym sumieniem udać się dalej, do Junon. To wielkie miasto na zachodnim wybrzeżu kontynentu. Łatwo je poznać po olbrzymim dziale skierowanym w stronę morza.

Junon

Na początku rozgrywki w Junon jest dosyć biednie. Jedyny sklep (z bronią) ma mały asortyment, więc nie ma co sobie nim głowy zawracać. Idź od razu na plażę, na południowy zachód. Obejrzyj krótką scenkę i...
Bottomswell
HP2500AP52SłabośćWind
MP100Gil1000NiewrażliwośćEarth
XP550Poziom23OdpornośćGravity
Pochłania-
Kradzież-
ŁupPower Wrist
Strategia
Bottomswell jest raczej trudniejszym przeciwnikiem, i to z kilku względów. Po pierwsze lata, więc dosięgniesz go wyłącznie bronią dystansową i magią. Po drugie ma w zwyczaju rzucać nieprzyjemne zaklęcie, które więzi jedną z postaci w bańce analogicznej do piramid Reno, z tą tylko różnicą, że dodatkowo odejmuje ona HP przez cały czas. Bańkę można zdjąć, ale jedynie za pomocą ataku magicznego skierowanego na daną postać. Uważaj też na falę, którą Bottomswell rani wszystkich członków drużyny - używa jej też automatycznie po śmierci, więc postaraj się trzymać chociaż jedną postać w dobrej kondycji (powyżej 200 HP).
Po walce czeka Cię kolejne zadanie - musisz resuscytować Priscillę. Zacznij nabierać powietrze i wydmuchnij je wtedy, gdy dotrzesz do samej górnej granicy. To coś koło dziesięciu wdechów. Zadanie nie jest trudne, więc spokojnie sobie poradzisz. Po kolejnej scence wróć do Junon i porozmawiaj z kobietą w południowo wschodniej części Junon. Poprosi Cię, byście zostali u niej na noc - zgódź się.
Następnego dnia opuść dom i przejdź do centrum Junon - będzie tam na Ciebie czekała cała drużyna. Potem pojawi się uratowana Priscilla, która da Ci bardzo przydatną materię przyzwania - Shiva Materia. Teraz idź znowu na plażę i pomów z Priscillą. Zacznie się kolejna minigra - musisz wskoczyć z delfina na belkę. Wycyrklowanie skoku tak, żeby dotrzeć na belkę jest trudne, ale istnieje sposób, by dostać się tam niemal od razu. Po prostu w ogóle się nie ruszaj i dwa razy wezwij delfina - za drugim razem trawisz w końcu na belkę. Idź po drabinie na górę i obejrzyj scenkę.
Idź na południe od olbrzymiego statku powietrznego i użyj dużej windy do zejścia na dół. Jej aktywator wygląda trochę jak żółta skrzynka, więc nie powinieneś mieć problemów z jego zlokalizowaniem. Przejdź drzwiami na południe. Kiedy będziesz w korytarzy, zapisz grę w pobliskim save poincie i przejdź drzwiami na północny zachód. Tam przebierz się w uniform i wysłuchaj uważnie tego, co wszyscy mają Ci do powiedzenia. Będziesz musiał wziąć udział w paradzie oraz zaprezentować się przed szefostwem Shinry i będzie to wymagało pewnej znajomości musztry. Czyli na dobrą sprawę - wciskania odpowiednich klawiszy w dobrym tempie. Gdy dialog się skończy, idź za żołnierzami.
Obserwuj teraz uważnie, bo będziesz musiał powtórzyć to, co zobaczysz. Musisz dołączyć do kolumny. Gdy tylko pojawi się grupa żołnierzy z luką w szeregu, pobiegnij troszkę w prawo, a potem dołącz do nich i idź już spokojnie. Musisz się zsynchronizować z innymi, ale jeśli słabo Ci wyjdzie, to się nie martw. Za wszystko dostaniesz nagrody:
  • 01%+ granat
  • 22%+ 6 Potion
  • 40%+ 6 Ether
  • 51%+ 5000 Gil
Gdy parada się skończy, znajdziesz się w kolejnej lokacji. Podjęty wybór nie ma znaczenia. W szatni będziesz miał okazję przygotować się nieco do znacznie łatwiejszego zadania, które wkrótce Cię czeka. Polega ono po prostu na wciskaniu odpowiednich klawiszy, by wykonać ten ruch, co trzeba. Potem idź zapisać grę w korytarzu i wybierz wyjście prowadzące na południowy zachód.
Teraz możesz zająć się lepiej zaopatrzonymi sklepami, jeśli potrzebujesz. Jest ich tu trochę. Pierwszy z brzegu to sklep z materią - możesz tam kupić Revive Materia. Zaraz obok znajdziesz sklep z bronią, a w jego podziemiach będziesz miał okazję porozmawiać z Rude. Dalej jest sklep z przedmiotami, a potem zwykły dom. Na piętrze znajdziesz 1/35 Soldier, Mind Source i Luck Source. Na następnym piętrze Power Source i Guard Source. Wróć na pierwsze piętro i zwróć uwagę na żołnierzy pilnujących jakiegoś przejścia. Porozmawiaj z nimi, a dadzą Ci wejść do piwnic. Tam masz kolejny samouczek, w którym najważniejsze jest wziąć leżącą tam Enemy Skill Materię. Teraz opuść dom.
Przejdź dalej do następnego obszaru. Będziesz musiał przebyć jeszcze dwa kolejne, nim dotrzesz do miejsca, gdzie będzie można jeszcze coś porobić (przechodzimy na drugą stronę działa). Za pierwszymi drzwiami natkniesz się na dwóch ludzi z Turks, w drugim na piętrze znajdziesz save point. Na kolejnym piętrze jest następny sklep z materią, a na trzecim - z akcesoriami. W kolejnym budynku na piętrze znajduje się Speed Source, a na drugim piętrze w stosie jakichś śmieci znajdziesz 1/35 Soldier. Ostatnie drzwi na ulicy prowadzą do sklepu z bronią.
Gdy skończyłeś już zakupy i zwiedzanie Junon, czas wrócić do wątku Idź północnym przejściem z drugiego obszaru ze sklepami, a potem obejrzyj scenkę. Teraz przyjdzie czas na pokaz musztry i wciskanie klawiszy w odpowiednim czasie. Jeśli źle Ci pójdzie, nie przejmuj się. Oto ewentualne nagrody za Twój trud:
  • 000+ Silver Glasses
  • 060+ HP Plus
  • 100+ Force Stealer
Gdy odzyskasz kontrolę nad Cloudem, wsiądź na statek.

Cargo Ship

Na pewno zauważyłeś już skrzynkę stojącą po lewej, oraz All Materię, leżącą z prawej. Jeśli w Twojej drużynie jest Yuffie, na razie nie możesz wziąć owej materii, ale niedługo się nią zajmiemy. Załoga statu to w dużej mierze Twoi przebrani towarzysze, więc musisz z nimi wszystkimi porozmawiać. Pod pokładem znajdziesz Yuffie i Aeris. Teraz przejdź na górę. Na południu jest drabina prowadząca na małą platformę, na której stoi Tifa. Jeśli podejdziesz do marynarza stojącego w okolicach platformy Tify, będziesz miał okazję zrobić małe zakupy się się uleczyć za 250 Gil (warto). Na zachodzie jest taki dziwnie zachowujący się marynarz. To nie kto inny, jak Red XIII - pomów z nim, a potem zapisz grę. Następnie zejdź na pokład i porozmawiaj z żołnierzem blokującym przejście dalej na zachód. Potem wróć pod pokład i pomów z Aeris - zapyta Cię o to, czy widziałeś może Barreta. Wróć do miejsca, gdzie żołnierz blokował drogę. Teraz jest już wolna, więc przejdź dalej i obserwuj scenkę.
Po rozmowie z Barretem idź na pokład i spotkaj się z drużyną. Skompletuj skład, a następnie wyrusz pod pokład, uprzednio zapisując grę. Jeśli wcześniej nie mogłeś zebrać All Materii, teraz jest ku temu okazja. Przejdź przez drzwi na północy, które do tej pory były zamknięte. Kiedy tylko wejdziesz, nie podchodź do żołnierza, a zamiast tego wespnij się na drabinę po lewej i zrób rundkę po platformach na górze. Znajdziesz tam skrzynkę z Wind Slash. Potem podejdź do żołnierza i...
Jenova.BIRTH
HP4000AP64Słabość-
MP110Gil800NiewrażliwośćGravity, Poison
XP680Poziom25Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupWhite Cape
Strategia
Do tej walki dobrze jest mieć Restore Materię, do pary z All. Jenova.BIRTH ma dosyć potężne ataki i potrafi naprawdę nieźle dołożyć drużynie. Nie masz co chomikować limitów, ponieważ przeciąganie walki z tym bossem może bardzo źle się skończyć. Pamiętaj o swojej materii przyzwania i... powodzenia.
Po walce będziesz miał możliwość wysłuchania krótkiej historyjki, jeśli chcesz. Oczywiście nie zapomnij zebrać nowej materii przyzwania (Ifrit Materia), która pozostała po Jenovie. Opuść teraz pomieszczenie.

Costa del Sol

Costa del Sol to lokacja typowo wczasowa w każdym względzie. Będziesz miał tutaj okazję kupić i sprzedać trochę sprzętu, porozmawiać z różnymi ludźmi i może zrobić coś ekstra, ale wszystko to jest opcjonalne. Zaraz po pierwszej scence i opuszczeniu wybrzeża znajdziesz się w Costa del Sol. Zaraz za mostem znajduje się Shinra Villa i jeśli wejdziesz do niej i porozmawiasz z mężczyzną leżącym na łóżku, będziesz mógł kupić budynek za 300.000 Gil. Na tym etapie oferta zapewne Cię nie skusi. Ale za to możesz iść na dół, gdzie znajdziesz trochę przedmiotów: Fire Ring, Power Source, Motor Drive.
Wyjdź teraz z budynku i udaj się schodami na dół. Zaraz obok będzie bar. Wejdź do niego - u mężczyzny stojącego w lewym dolnym rogu będziesz mógł kupić trochę rzeczy. Na północny wschód, za żółtym samochodem, Yuffie otworzyła swój własny sklepik. Zaraz na prawo jest zajazd, a dalej sklep z przedmiotami. Dalej na wschód, na plaży, znajdziesz spotkaną już wcześniej postać - porozmawiaj najpierw z dziewczynami. To już koniec tego, co można zrobić w Costa del Sol, więc opuść lokację, wracając do mostu i przechodząc pod nim.
Przejdź na południe, aż dotrzesz do rzeki. Następnie na zachód i trochę na północ. Powinieneś dotrzeć do takiego wznoszącego się obszaru wokół gór i ścieżki, która prowadzi do wejścia w góry.

Mt. Corel

Następnym etapem naszej przygody jest przebycie góry Corel. W tym celu czeka nas pokonywanie starej kolejki, ale to za chwilę. Od razu w pierwszym obszarze spotkasz mężczyznę siedzącego przy skale. Porozmawiaj z nim, a następnie idź dalej i dalej na północ. Przejdź na dół do reaktora, a następnie na południe. Idź dalej aż dotrzesz do save pointu. Następnie idź w prawo, a gdy dotrzesz do rozwidlenia torów, wybierz górną odnogę. Tory pękną, a Ty zaczniesz spadać, ale nie przejmuj się, szybko się złapiesz i wchodząc na górę będziesz miał okazję złapać trochę przedmiotów.
Idź dalej w prawo i weź ze skrzyni W Machine Gun. Wróć do rozwidlenia i wybierz tym razem dolną ścieżkę. Ponownie tory się załamią i znów będziesz się musiał wspinać, zbierając po drodze przedmioty. Gdy dotrzesz do kolejnego rozwidlenia, idź górną ścieżką w lewo, a zdobędziesz Turbo Ether. W okolicach tory znów mogą się załamać. Weź też Transform Materię i wróć do rozwidlenia. Przejdź górną drogą do następnej lokacji.
Dotrzesz do takiej małej chatki, w środku której znajdziesz przycisk. Za jego pomocą opuść most na dole. Na górze chatki znajduje się ptasie gniazdo. Możesz wybrać opcję ograbienia go, bądź nie. Znajdujące się tam łupy to 10 Phoenix Down, ale będziesz musiał walczyć z przeciwnikiem (zwyczajnym, nie bossem).
Wróć do rozwidlenia w poprzednim obszarze i wybierz tym razem dolną odnogę w prawo. Idź przed siebie aż do następnego rozwidlenia, w którym wybierz lewą odnogę w dół. Kiedy dotrzesz do miejsca, w którym jest dość kamieniście, idź w prawo i przeszukaj małe pomieszczenie. Znajdziesz w nim namiot, Mind Source oraz Power Source. Wróć do rozwidlenia i wybierz nieodwiedzoną jeszcze ścieżkę. Przejdź przez most linowy - to już koniec podróży przez górę Corel.

North Corel

Wizyta w North Corel będzie należała do dość krótkich. Możesz tu zrobić ewentualne zakupy i posłuchać historii, które mają do opowiedzenia mieszkańcy. Gdy skończysz już wszystko, skieruj się na zachód za znakiem z napisem Gold Saucer. Wejdź na stację, a po zakończeniu scenki wsiądź do pociągu.

Gold Saucer

Będąc w Gold Saucer należy pamiętać, że cokolwiek chcesz załatwić, potrzebujesz GP, czyli specjalnej waluty, którą możesz zdobyć dzięki wygranym w różnych konkursach. Z tej przyczyny nie możesz na razie skorzystać z save pointu na stacji. Porozmawiaj z dziewczyną przy wejściu i wykup jednorazowy bilet wstępu do Gold Saucer - jest jeszcze bilet na całe życie, ale jest dziesięciokrotnie droższy i nie sądzę, byś był w stanie wydać tyle pieniędzy. Z resztą - nie jest potrzebny.
Czeka Cię krótka scenka, a gdy się zakończy, wybierz kogoś, kto ma Ci towarzyszyć i porozmawiaj z nim. Teraz czas zerknąć na dostępne tu atrakcje, powłóczyć się po sklepach albo odpocząć. Spokojnie zrobisz to na własną rękę, zaś tłumaczenie, co tutaj jest i czego się spodziewać zajęłoby wieki (ale jeśli koniecznie chcesz wiedzieć, to w czwartej części tego poradnika jest opis minigier). Daj sobie czas i pobaw się w Gold Saucer.
A teraz wróćmy do rzeczywistości. Twoim głównym celem fabularnym tutaj jest zjawienie się na Wonder Square, gdzie znajdziesz Cait Sitha, który siłą przyłączy się do drużyny. Teraz idź do Battle Square. Wejdź schodami na górę i obserwuj rozwój wydarzeń.

Corel Prison

Nic nie zrobiłeś i z całą drużyną wylądowałeś w więzieniu. Los niezbyt godny pozazdroszczenia. Trzeba temu zaradzić. Przejdź przez ogrodzenie na południe i zapisz grę. Zaraz obok save pointu jest dom - wejdź tam, a spotkasz resztę drużyny, zaś Barret opowie trochę o swojej przeszłości. Sformuj ekipę i ruszaj dalej południowymi drzwiami. Zaraz w pobliżu jest bar, w którym możesz dokonać małych zakupów. Teraz wróć na północ do miejsca, w którym pierwszy raz się tu pojawiłeś. Na północny zachód zobaczysz przejście i martwego gościa. Idź tam, a potem przejdź na północ na następny obszar. Dotrzesz do kolejnego ogrodzenia. Przejdź przez dziurę w nim i idź na wschód, aż dotrzesz do jakiegoś wysypiska, czy czegoś podobnego.
Gdzieś w tych okolicach jesteś w stanie nauczyć się dwóch fajnych zdolności przeciwnika, czyli Laser od Death Claw oraz Matra Magic od Bullmotors, jeśli nie zdobyłeś jej wcześniej. Jeśli czujesz się przygotowany, idź na północ i obejrzyj scenkę.
Dyne
HP1200AP55Słabość-
MP20Gil750NiewrażliwośćGravity
XP600Poziom23Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupSilver Armlet
Strategia
W tej walce grasz jedynie Barretem, ale nie jest to zbyt trudna potyczka, jeśli dobrze do niej podejdziesz. Daj Barretowi W Machine Gun i upewnij się, że stoi w drugiej linii. Następnie daj mu jedynie Restore Materię, bo tylko ta będzie Ci potrzebna. Dzięki temu zminimalizujesz obniżenie HP ze względu na użycie materii. Ta walka spokojnie może się opierać na ataku, limitach i leczeniu w razie potrzeby.
Po walce czeka Cię kolejna scenka, a potem przygotujemy się do wyścigów Chocobo. Gdy tylko wysiądziesz z windy, nie przegap Ramuh Materii, która leży koło północnej ściany. Poczekaj chwilę, aż dżokeje zostaną zwołani, a potem porozmawiaj z Ester. Pierwszy wyścig jest dość trudny do wygrania, ponieważ prawie na pewno Twój Chocobo nie będzie miał wystarczająco dużo siły, by przegonić wszystkich i utrzymać się na prowadzeniu do końca. Ale nie przejmuj się - nic się nie stanie, jeśli przegrasz, a w każdym następnym wyścigu dostaniesz lepszego wierzchowca i będzie coraz łatwiej.
Teraz dostałeś wóz i możesz przejechać przez wydmy otaczające Corel Prison. Mamy teraz kilku przeciwników, którym warto ukraść ich zdolności. Do dzieła.
  • Aqualung - pokręć się samochodzikiem po piaskach otaczających Gold Saucer, aż trafisz na potwora przypominającego chimerę. Nazywa się Harpy i posiada zdolność Aqualung. Upewnij się, że Twoja drużyna jest w stanie przyjąć ponad 500 obrażeń na raz.
  • Big Guard - udaj się na północ za rzekę (możesz teraz przejechać przez jej jasnoniebieską część - to bród). Na plaży w okolicach Costa del Sol można spotkać przeciwnika przypominającego kraba. To Beach Plug. Użyj Cait Sitha i jego Manipulate Materia by zmusić kraba do użycia zaklęcia na Tobie.
  • White Wind - wróć teraz do Junon. Porozmawiaj z mężczyzną stojącym przy drodze na południe, a pozwoli Ci polatać helikopterem. Gdy trafisz na wielkie skrzydlate coś zwane Zemzelettem, od razu zmuś go do użycia White Wind na Tobie. Zaklęcie to zabiera prawie wszystkie MP, więc może się zdarzyć, że będziesz musiał najpierw dać Ether swojemu przeciwnikowi, nim będziesz mógł nauczyć się jego umiejętności.
  • Frog Song - wróć do Gold Saucer, a potem jedź na południe i przekrocz rzekę. Zobaczysz jakieś ruiny otoczone lasem. Pokręć się trochę po lesie, aż trafisz na podobnych do żaby przeciwników zwanych Touch Me. Zmuś ich, by użyli na Tobie swojej zdolności i naucz się jej.
Teraz wejdź do owych ruin.

Gongaga

Na dzień dobry powitają Cię starzy znajomi w garniakach.
Rude
HP1200AP55Słabość-
MP20Gil750NiewrażliwośćGravity
XP600Poziom23Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupX-Potion
Reno
HP2000AP130Słabość-
MP80Gil3500NiewrażliwośćGravity
XP1380Poziom22Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupFairy Tale
Strategia
Po pierwsze - chłopcy uciekną, kiedy pokonasz chociaż jednego z nich. Po drugie - dostajesz nagrodę tylko za tego, którego pokonasz. Oczywistym jest w takim wypadku, że skupimy się na Reno. Jeśli postanowisz jednak zgarnąć wszystko, przydadzą się materie przyzwania oraz niedawno nauczona zdolność Aqualung. Pamiętaj, że Rude jest w stanie leczyć i głupio by było, gdybyś przypadkiem zabił jego, zamiast Reno.
Po walce znajdziesz się na rozwidleniu. Idź na północny wschód, do zniszczonego reaktora. Dojdź prawie do samego końca ścieżki i obejrzyj scenkę. Potem zbadaj reaktor i zbierz Titan Materia. Wróć potem do rozwidlenia.
Idź teraz na północny zachód. Dotrzesz do drugiego rozwidlenia. Tam wybierz drogę na północny wschód, a dotrzesz do małego miasteczka. Zacznij od przeszukania domu najdalej na północ. Znajdziesz tam White M-Phone dla Cait Sitha. Teraz przejdź do domu na lewo od tego, który opuściłeś. W skrzyni znajdziesz X-Potion. Teraz możesz przejść tu i tam, i porozmawiać z ludźmi. Interesujący wydają się rodzice chłopca, który uciekł z domu by dołączyć do SOLDIER.
Kiedy załatwisz wszystkie sprawy, wróć do najbliższego rozwidlenia i idź na północny zachód. Po drodze znajdziesz Deathblow Materia. Idź dalej aż do wyjścia z lasu.
Wsiądź do samochodu i jedź prosto na zachód wzdłuż rzeki, a potem przekrocz najbliższy bród. Jest tylko jedna ścieżka, którą możesz podążać. Kiedy dotrzesz na szczyt, spróbuj przejechać koło struktury "przylepionej" do zbocza, a Twój pojazd się zepsuje. Wysiądź z niego i udaj się do Cosmo Canyon.

Cosmo Canyon

Porozmawiaj z mężczyzną przy wejściu i powiedz mu, że nie jesteś tutaj obcy. Po wejściu do Cosmo Canyon możesz przejść się po sklepach - jeśli nie wiesz, gdzie konkretnie można tutaj wejść, wyświetl pomocnicze strzałki za pomocą klawisza [Assist]. Wejdź do zajazdu zaraz na północ od Cosmo Candle (tego ogniska). Znajdziesz tam Turtle's Paradise notice No. 5 leżącą na biurku na drugim piętrze. Potem wyjdź do głównego obszaru i wespnij się na schody na zachodniej ścianie kanionu. Porozmawiaj z Red XIII. Potem podążaj za wszystkimi na górę i zapisz grę w save poincie. Koło sklepu z bronią trafisz na Turtle's Paradise notice No. 4.
Przejdź schodami na wyższe piętro, potem drabiną na górę. Porozmawiaj z Redem. Następnie wróć po drabinie i porozmawiaj z kolejną osobą z drużyny. Teraz znowu udaj się na górę i porozmawiaj z Bugenhagenem. Po scence porozmawiaj z nim ponownie i wróć do wejścia do Cosmo Canyon. Wszyscy siedzą wokół Cosmo Candle. Porozmawiaj z członkami drużyny, w tym zapewne dwa razy z Redem. Pojawi się ekran wyboru drużyny, w której musi znaleźć się Cloud i Red, oraz jeszcze jedna osoba. Zapisz grę i uporządkuj ekwipunek, a potem wróć do dziadka do zamkniętych drzwi. Pomów z Bugenhagenem i powiedz mu, że jesteś gotowy.

Cave of the Gi

Idź cały czas w dół po drabinach i linach, aż dotrzesz na sam koniec. Wtedy wybierz wschodnie drzwi. Jest tutaj dwóch ciekawych przeciwników - Gi Spectors oraz Sneaky Steps. Możesz się od nich nauczyć Death Sentence. Zauważ, że na tym obszarze masz wejścia do małych jaskiń, które nie prowadzą donikąd, ale za to mają w środku przełączniki. Tylko jedna jaskinia zawiera przełącznik otwierający drzwi do następnego obszaru, pozostałe aktywują losowe potyczki. Odwiedź wszystkie, w końcu każda walka się przydaje. Gdy drzwi się w końcu otworzą, przejdź przez nie.
Na rozwidleniu idź w lewo. Dotrzesz do takiej oleistej substancji rozlanej na ścieżce. Musisz się upewnić, że przez nią przejdziesz, a nie przebiegniesz. Inaczej Twoja drużyna skończy z 1 HP, a nigdy nie wiesz, kiedy coś zaatakuje. Kiedy przejdziesz przez plamę, idź na południe. W następnym obszarze znajdziesz Added Effect Materia leżącą po prostu na ziemi. Teraz wróć się trochę i idź w prawo przy tym śliskim zakręcie, a potem w górę na kolejnym rozwidleniu. Gdy dojdziesz na szczyt, idź w lewo i w dół po schodach, a potem na południe. Znajdziesz na końcu skrzynię z Black M-Phone. Teraz wróć trochę, ale udaj się w prawo zanim wejdziesz na schody. Potem idź na północ - znajdziesz tam kolejną skrzynkę, tym razem zawierającą Ether. Wróć na szczyt schodów i przejdź na północny zachód do kolejnego obszaru.
Tutaj masz okazję wybrać jeden z pięciu tuneli. Tunele są co jakiś czas przegrodzone pajęczyną - za każdym razem, gdy w jakąś wejdziesz, rozpocznie się walka z wielkim pająkiem. Jest on nieco silniejszy, niż standardowi przeciwnicy, ale to jeszcze nie boss. Jego atak zwany Sting Bomb zadaje obrażenia zależne od ilości startowego HP, więc nie wpadaj w panikę. W każdym razie wybierz drugi tunel po prawej i przejdź nim. Po drodze znajdziesz skrzynkę z X-Potion, ale zdecydowanie zachowaj go na później. Wróć teraz do początku i wybierz drugi tunel od lewej. Zauważysz, że w okolicy znajduje się skrzynka, ale nie ma jak się do niej dostać. Pozornie. Trochę dalej pod Tobą (nie widać tego) znajduje się tunel z odgałęzieniem, które prowadzi w prawo. Przejdź tamtędy i zabierz ze skrzyni Fairy Ring.
Teraz cofnij się tam, gdzie walczyłeś z pająkiem i idź na północ. Czeka Cię jeszcze jeden pająk, a tuż za siecią przejdź na lewo do skrzyni, w której znajdziesz Turbo Ether. Teraz podążaj dalej na północ do następnego obszaru.
Gi Nittak
HP5500AP150SłabośćWind, Holy
MP200Gil3000NiewrażliwośćGravity, Earth
XP1400Poziom29Odporność-
PochłaniaFire
Kradzież-
ŁupWizer Staff
Strategia
Powiem tak. Można walczyć normalnie. A można walczyć sprytnie. Sprytna walka polega na tym, że pierwsze, co robisz, to używasz X-Potion na przeciwniku. I pozamiatane, walka z bossem w kilka sekund.
Po walce przejdź na północ i obejrzyj scenę. Kiedy będziesz już z powrotem przy Cosmo Candle, zbierz drużynę i ruszajcie dalej. Tuż przed wyjściem dołączy do Ciebie Red. Okaże się, że samochód jest już naprawiony, więc możesz kontynuować podróż. Jedź prosto na północ i przekrocz rzekę. Udajemy się do Nibelheim.

Nibelheim

Po scence zrobimy sobie małą wycieczkę po mieście. Generalnie trzeba tutaj znaleźć ludzi w czarnych szatach i z nimi porozmawiać, by otrzymać przedmioty.
  • Luck Source - pierwszy dom od północy, pokój na tyłach.
  • Elixir - następny dom.
  • Turbo Elixir - dom Tify, kuchnia.
  • Platinum First - dom Tify, piętro.
  • Luck Source - dom obok domu Tify.
Jeśli zebrałeś wszystko, czas udać się do posiadłości Shinra.

Shinra Mansion

Czeka nas tutaj trochę zagadek. Jest pewien sejf, który dobrze byłoby otworzyć, jednak nie znamy kombinacji - trzeba ją znaleźć. Najpierw przyjrzyj się świstkowi papieru leżącemu na podłodze po lewej stronie. Znajdują się tam wskazówki do tego, gdzie znaleźć odpowiednie numery. Możesz spróbować sam ich poszukać, ale jeśli Ci się nie uda, to czytaj dalej. Pierwszy numer znajdziemy już tutaj. Będziesz miał do wyboru w oknie trzy opcje, oraz czwartą, której nie widać. Wybierz 4, a dostaniesz pierwszy numer ('(4) right 97'). Jeśli pokręcisz się trochę po posiadłości, trafisz na przeciwnika zwanego Jersey. Od niego możesz nauczyć się umiejętności "????".
Wracając do poszukiwania elementów kombinacji. Idź teraz na północ, na lewo od schodów. Po lewej stronie, za pianinem znajdziesz kartkę z napisem '(2) left 10'. Teraz idź na prawą stronę budynku i otwórz skrzynię. Znajdziesz w niej Twin Viper. Przejdź teraz do głównej sali. Po prawej stronie znajdują się drzwi pod schodami, a w pokoju za nimi kolejna skrzynka, tym razem zawierająca Silver M-Phone. Teraz wejdź na górę po schodach.
Na samej górze idź w prawo. Gdy tylko wejdziesz do pokoju, idź na północ i na pierwszym rozwidleniu idź powoli. Na podłodze jest napisane '(3) right 59', ale trochę ciężko to zauważyć. Teraz wejdź do pokoju po prawej stronie po Magic Source. Wróć do szczytu schodów i idź w lewo. Jest tam okrągły pokój, a w nim skrzynka z Enemy Launcher. Jednak na tym nie koniec - zbadaj ponownie skrzynkę, a dostaniesz '(1) right 36'. Zaraz na północ jest pokój z sejfem. Wejdź do środka i zaczynamy zabawę.
Otwarcie sejfu nie jest trudne - poza tym masz tyle podejść, ile chcesz. Wystarczy za pomocą strzałek wybrać kolejne numery, które dostaliśmy na kartkach. Odpowiednio: 36, 10, 59 i 97. Trik polega na tym, że trzeba to zrobić w odpowiednim czasie, no i nie "przejechać" przez numer. Jeśli chcesz wybrać 36, a "wyjedziesz" do 37 czy dalej, możesz sobie darować całą kombinację. W każdym razie, jeśli uda Ci się otworzyć sejf, czeka Cię walka z bardzo ciekawym przeciwnikiem.
Lost Number
HP7000AP80Słabość-
MP300Gil2000NiewrażliwośćGravity, Earth
XP2000Poziom35Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupCosmo Memory
Strategia
W tej walce zdecydowanie przyda nam się Big Guard - zdolność przeciwnika, której nauczyłeś się wcześniej (jeśli nie, idź to zrobić, albo z dużym prawdopodobieństwem dostaniesz manto). To jest też dobry moment, by zmniejszyć szybkość bitwy, byś miał czas do namysłu. Przydadzą nam się również limity drużyny, by mieć dobre wejście. Nie zapomnij o leczeniu, staraj się też otruć przeciwnika. Obrażenia wtedy naprawdę się liczą i pomaga to pokonać bossa. Kiedy dobrze mu dołożysz, będzie zmieniał formę. Fioletową atakuj całą magią, jaką masz, przywołaniami i Aqualungiem też. Pomarańczową formę atakuj fizycznie - wręcz i za pomocą limit break'ów. Jeśli wszystko pójdzie dobrze powinieneś dać sobie radę.
Uf, już po walce. Zbierz teraz Odin Materia oraz klucz do piwnicy i zejdź do piwnicy tam, gdzie był Sephiroth we wspomnieniach Clouda. Zauważ, że kiedy idziesz przez taki długi prosty korytarz do biblioteki, z boku znajdują się zamknięte drzwi. Otwórz je kluczem i zbadaj trumnę. Pojawi się pewien jegomość, którego musisz popytać trochę o Sephirotha. Potem ponownie zbadaj trumnę i zapytaj "Who are you?". Teraz będziesz mógł nazwać Vincenta. Wyjdź z pokoju i skieruj się ku wyjściu. Po drodze Vincent Cię dogoni i zgodzi się dołączyć do drużyny. W ten sposób zdobyliśmy drugiego opcjonalnego członka drużyny.
Teraz idź znowu do biblioteki, do samego końca. Znajdziesz tam Destruct Materia. Potem opuść posiadłość i zapisz grę. Przejdź na północ drogą na Górę Nibel i do reaktora.

Mt. Nibel

Na początku idź po prostu ścieżką. Gdy dotrzesz wyżej, trafisz na rozwidlenie. Na razie wybierz północną odnogę i przejdź wokół góry, by znaleźć Rune Blade. Wróć do rozwidlenia i wybierz drugą drogę. Dotrzesz do takiej dużej skały. Po lewej znajduje się most, ale na razie wybierz drugą odnogę, która wije się między górami. Na końcu ścieżki znajdziesz Plus Barette. Wróć do mostu. Po drugiej stronie znajduje się sporo rur, ale na razie się nimi nie zajmuj. Przejdź na dół schodami, a potem w lewo i na dół po białej drabince. W okolicy znajdziesz drugą taką drabinkę, ale nie sięga ona do końca. Zbadaj ją, by wysunąć drabinę na całą długość, jednak jeszcze nie schodź na dół. Zamiast tego podejdź do drzwi po lewej.
Skieruj się na południe, a dotrzesz do wąskiej dróżki. Idź nią, aż dotrzesz do jaskini w południowo wschodnim rogu obszaru. W środku idź na północ, a potem na zachód, aż trafisz na skrzynkę zawierającą Sniper CR. Wróć teraz do północno wschodniego rogu jaskini i wybierz środkową drogę prowadzącą na południowy zachód. Wyjdź z jaskini.
Na lewo od fontanny leży Elemental Materia. Na południe masz kolejną jaskinię - wejdź do niej. Teraz skieruj się stąd do reaktora do tego pomieszczenia, gdzie było pięć rur. Na samym szczycie wczołgaj się do drugiej rury po prawej. Wyjdziesz z niej na takiej skałce, na której leży Powersoul. Teraz wejdź do drugiej rury od lewej - dzięki niej dostaniesz się do skrzynki z All Materią. Wróć i zapisz grę. Podejdź teraz do tego wielkiego stwora stojącego z boku i zbadaj go.
Materia Keeper
HP8400AP200Słabość-
MP300Gil2400NiewrażliwośćGravity
XP3000Poziom38Odporność-
PochłaniaOgień
Kradzież-
ŁupJem Ring
Strategia
Pamiętaj, by koniecznie mieć z sobą Enemy Skill Materię, ponieważ możesz zdobyć tutaj dosyć dobre zaklęcie, czyli Trine. Zadaje ono powyżej 500 HP na głowę, więc przetrwanie takiego ataku jest co najmniej nietrywialne. Przyda się Big Guard, Aqualung i obrażenia od Bio. Jeśli masz w drużynie Vincenta, nie używaj na przeciwniku Galian Beast, ponieważ zadaje obrażenia od ognia, a te leczą bossa.
Po walce podnieś Counter Attack Materia, a potem udaj się na wschód i opuść Górę Nibel. Na mapie świata idź na zachód i obejdź góry, aż otworzy się ścieżka prowadząca na północny wschód. Idź przed siebie, aż dotrzesz do miasta.

Rocket Town

Idź prosto na północ i pomów ze starszym mężczyzną stojącym na zewnątrz domu. Porozmawiaj z nim ponownie i zgódź się, by rzucić okiem na rakietę. Zaoferuje Ci Yoshiyuki. Wejdź do domu prosto na wschód, a tam opróżnij skrzynkę z Power Source. Opuść dom i wejdź teraz do tego na północy. Znajdziesz tam skrzynkę zawierającą Drill Arm. Teraz wyjdź tylnymi drzwiami, a zobaczysz scenkę.
Przejdź na środek miasta i idź prosto na północ, a dotrzesz do rakiety. Wspinaj się po kablach i metalowych częściach, aż dotrzesz do dużej drabiny. Idź na samą górę, wejdź do rakiety i porozmawiaj z obecną tam osobą. Poznasz Cida, genialnego pilota i niedoszłego astronautę. Pomów z nim na temat rakiety. Wróć do centrum miasta i wejdź do domu najbardziej na północy. Po scence porozmawiaj z Palmerem za domem.
Palmer
HP6000AP98Słabość-
MP240Gil5000NiewrażliwośćGravity
XP1800Poziom38Odporność-
Pochłania-
Kradzież-
ŁupEdincoat
Strategia
Palmer nawet nie umywa się do Materia Keepera, którego dopiero co uśmierciłeś. Nie ma tutaj jakieś specjalnej strategii - po prostu musisz go uśmiercić, ale to naprawdę nie jest takie trudne.
Po walce obejrzyj scenkę. Otrzymałeś teraz Tiny Bronco, mały samolot, którym możesz latać wzdłuż wybrzeża. Na razie nie ma co się rozdrabniać na misje poboczne, ponieważ możesz wykonać je później i do tego będzie łatwiej się gdziekolwiek dostać, więc na razie udamy się do Gold Saucer. W tym celu leć wzdłuż wybrzeża w kierunku Cosmo Canyon. Po drodze znajdziesz szeroką rzekę, która płynie z głębi kontynentu - poleć nad nią i wysiądź w okolicach pustyni pod Gold Saucer. Teraz idź do North Corel, a potem pojedź kolejką do Gold Saucer.

Gold Saucer

Wejdź do Gold Saucer i od razu skieruj się do Battle Square. Wejdź po schodach i po prawej stronie znajdziesz napis "Dio's Show Room". Zbadaj kamień piedestału i obejrzyj scenkę. Zgódź się na warunki rozmówcy, by dostać Keystone.
Będziesz musiał powalczyć trochę na arenie. Na szczęście walka to specjalność Clouda, więc nie ma strachu. Poza tym bez względu na to, jak ci pójdzie, i tak dostaniesz [Keystone]. Mimo to warto wytrzymać te osiem walk - dzięki temu otrzymasz dwa dobre przedmioty, czyli Choco Feather i Protect Vest. Nie są może szczególnie unikatowe, ale czemu nie?
Po walkach będziesz miał możliwość zdobyć dla Aeris bardzo dobrą broń, czyli parasolkę (Umbrella). Po więcej informacji zapraszam do ostatniej części poradnika. W każdym razie teraz udaj się na stację i spróbuj opuścić Gold Saucer. Niestety okaże się, że kolejka nie działa i musisz zostać tutaj z całą drużyną. Zaraz po tym, jak pójdziecie spać, będziesz miał okazję pójść z kimś z drużyny na randkę. Najpierw musisz pójść do Event Square, potem zaś będzie scena w gondoli. Twoje wybory tutaj nie mają znaczenia, więc rób co uważasz, a ja milczę na temat randki.
Potem nastąpi pewne wydarzenie i będziesz musiał ścigać członka drużyny po Gold Saucer, dlatego uważnie patrz, gdzie biegnie. Zaczynasz od Battle Square, potem Speed Square, Wonder Square i Chocobo. Obejrzyj scenkę, a gdy będziesz już w pokoju, zajmij się maszyną w prawym górnym rogu (Elixir). Następnego dnia sformuj drużynę, w której skład koniecznie musi wchodzić Aeris, i opuść Gold Saucer.
Możemy się teraz zająć zdobyciem ostatniego limit break dla Aeris. To trochę trudna sprawa, ale myślę, że warta swojej ceny. Zacznijmy od tego, że musisz dostać się na wschodni kontynent. W tym celu musisz dostać się do Costa del Sol i popłynąć statkiem do Junon. Następnie przejdź do północnej części kontynentu i przejedź przez rzekę. Za nią znajdziesz jaskinię, a w niej pustelnika. Teraz uważaj, bo aby dostać kluczowy przedmiot od niego, musisz wywalczyć tyle bitew, by dwie ostatnie cyfry ich liczby były takie same i nieparzyste. Czyli na przykład 177, 233, 455 itp. Masz tylko jedno podejście do Mythrilu, więc uważaj. Kiedy dostaniesz Mythril, wróć na zachodni kontynent i dotrzyj w okolice Gongagi. Na wschód od niej znajduje się mały domek - tam wymień Mythril na małe pudełko - znajdziesz tam Great Gospel, ostatni limit break Aeris.
W każdym razie teraz musisz udać się na najbardziej wysuniętą na południe część wschodniego kontynentu. Będzie dosyć zadrzewiona. Wyjdź na pierwszej plaży i udaj się do czegoś, co przypomina piramidę.

Temple of the Ancients

Po scence udaj się do środka świątyni. Połóż Keystone na miejscu i... oto znalazłeś się w labiryncie. Mogę dużo opowiadać o tym, jak go przejść, ale najlepiej będzie, jeśli popatrzysz sobie na rysunek.
Rysunek mówi właściwie wszystko o tym, jak przejść ten obszar. Gdy dotrzesz do wyjścia, czeka Cię mała gra zręcznościowa. Otóż po rampie turlają się dosyć duże kamienie, ale każdy z nich ma wgłębienie. Chodzi o to, by poruszać się w taki sposób, by owo wgłębienie lądowało zawsze nad głową Clouda. Początki mogą być trudne, jednak jeśli złapiesz "rytm", powinno się udać. Nie ma znaczenia, ile razy kamienie Cię przygniotą. Zaraz, gdy będziesz mógł, idź na północ. Tam będzie taka jakby hm... fontanna? Jeziorko? W każdym razie znajdziesz tam Morph Materia, będzie też scenka. Kiedy miniesz już wszystkie turlające się kamienie, będziesz miał okazję znów porozmawiać z małym człowieczkiem i zapisać grę.
Następny obszar wygląda jak olbrzymi zegar. Możesz swobodnie manewrować jego wskazówkami tak, żeby dostać się do kolejnych komnat. Postaraj się tylko nie zlecieć i nie dać się zepchnąć w dół żadnej ze wskazówek, bo powrót na górę będzie irytujący. W każdym razie oto, co można spotkać w kolejnych komnatach:
  • I: Walka 
  • II: Ślepy zaułek 
  • III: Walka 
  • IIII: Princess Guard 
  • V: Ribbon 
  • VI: Przejście dalej
  • VII: Trumpet Shell 
  • VIII: Megalixir 
  • IX: Ślepy zaułek 
  • X: Wejście
  • XI: Ślepy zaułek 
  • XII: Ślepy zaułek
Gdy już zwiedzisz wszystkie interesujące pomieszczenia, wybierz ścieżkę VI. Kiedy podejdziesz na południe, znajdziesz szereg drzwi jaskiń i będziesz musiał złapać małego człowieczka, który będzie Ci tam uciekał. Polega to na tym, że będzie on wybierał jedno przejście i pojawiał się w innym, a Ty wybierając jeszcze inną drogę masz w końcu na niego trafić. Spokojnie można to zrobić "na pałę", wchodząc w losowe przejście, ale można też sposobem. Poniżej przedstawiam małe wyjaśnienie odnośnie tego, które drzwi się ze sobą łączą. I tak 1-2 będą to drugie drzwi w pierwszym rzędzie, 2-4 czwarte drzwi w drugim rzędzie itp. Strzałka wskazuje, do których drzwi prowadzą.
  • 1-1 › 2-3 
  • 1-2 › Wyjście 
  • 2-1 › 3-2 
  • 2-2 › 3-4 
  • 2-3 › 2-1 
  • 2-4 › 3-1 
  • 3-1 › 2-2 
  • 3-2 › 3-3 
  • 3-3 › 2-4 
  • 3-4 › 1-1
Kiedy w końcu uda Ci się go złapać, odpocznij i zapisz grę. Teraz przejdź na sam dół i zajmij się skrzynką, w której znajdziesz Work Glove. Wróć do dużych drzwi na samej górze - będą teraz otwarte. Przejdź przez nie i zaraz po scence idź w prawo do końca...
Red Dragon
HP6800AP200Słabość-
MP300Gil1000NiewrażliwośćGravity
XP3500Poziom39Odporność-
PochłaniaOgień
Kradzież-
ŁupDragon Armlet
Strategia
Jeśli możesz wyposażyć się w cokolwiek uodparniającego na ogień, zdecydowanie polecam to zrobić. Jeśli masz w drużynie Vincenta, to pamiętaj, że jego limity bazują na ogniu, więc użycie ich wobec smoka nie będzie dobrym pomysłem. Pamiętaj o Aqualungu i Big Guard, a wszystko powinno być w porządku. Smok smokiem, ale nie jest aż tak silny, jak mogłoby się wydawać.
Po walce zabierz Bahamuta i podejdź do małej piramidy po prawej. Zbadaj ją i obejrzyj scenkę, a potem dotknij piramidy. Kiedy będzie już po wszystkim, opuść pomieszczenie, zapisz grę i upewnij się, że masz pod ręką świeżo zdobytego Bahamuta. Przyda się. Idź prosto na północ przez zegar. Zbadaj drzwi i obejrzyj scenkę.
Demon's Gate
HP10'000AP220Słabość-
MP400Gil4000NiewrażliwośćGravity, Poison
XP3800Poziom45OdpornośćEarth
Pochłania-
Kradzież-
ŁupGigas Armlet
Strategia
To będzie ciężka batalia, o tym mogę Cię zapewnić. Ponieważ Demon zadaje sporo obrażeń, zapewne jedna osoba w drużynie będzie musiała się skupić na utrzymaniu reszty przy życiu. Demon jest dosyć odporny na magię, więc skup się na atakach fizycznych i limitach. Nie dopuść do tego, by HP którejkolwiek postaci zjechało poniżej 600, ponieważ ten boss posiada atak, który spokojnie jest w stanie zdjąć takiego delikwenta. Big Guard się przyda, używaj też Odina i Bahamuta, a powinieneś wyjść z tego obronną ręką. Powodzenia.
Teraz nastąpi dość długa scenka, a gdy się zakończy, okaże się, że jesteś w Gongadze. Opuść wioskę i wsiądź do Tiny Bronco zaparkowanego na południowej plaży. Teraz musisz się udać do Bone Village, daleko na północnym kontynencie. By tego dokonać, musisz przeciąć zachodni kontynent dzięki płynącej przez niego rzece, a potem lecieć wzdłuż wybrzeża na północ. Wysiądź na pierwszej z brzegu plaży.

Bone Village

Kiedy dotrzesz na miejsce, pomów z osobą siedzącą na progu. Sprzeda Ci trochę sprzętu i opowie też o możliwości wykopania tutaj skarbu - [Lunar Harp]. Dzięki niej można przejść przez las bez niebezpieczeństwa zgubienia się w nim. Teraz zajmiemy się poszukiwaniem harfy. Za 100 Gil możesz wynająć robotnika (maksymalnie 5), by ustawili się na pozycjach i wzrokiem zasygnalizowali, w którą stronę należy szukać harfy. Najlepiej byłoby, byś ustawił ich na górze w taki trójkąt. Gdy zobaczysz, że ich wzrok się krzyżuje, ustaw tam stanowisko do wykopalisk i poczekaj do jutra. Jeśli za pierwszym razem się nie uda, nie przejmuj się. Na tym etapie gry masz już pewnie na tyle dużo pieniędzy, że spokojnie możesz próbować do skutku.
Mając magiczną harfę, możesz wejść teraz do lasu. Wejście znajduje się na północy. Idź przed siebie i gdy dojdziesz do obszaru, na którym dostaniesz informację o tym, że las się przebudził, na razie nie idź dalej. Jeśli się dobrze przypatrzysz, po jakimś czasie dostrzeżesz czerwony punkcik pojawiający się i znikający w losowy sposób. To Kjata Summon Materia. Warto ją zdobyć, więc cóż... ścigaj ten czerwony punkcik. To nie jest specjalnie trudne. Potem idź na północ.
Na nowym obszarze idź prosto na północ i pod przewalonym pniem znajdziesz skrzynkę, a w niej - Water Ring. Przyda nam się. Teraz wróć kawałek i wybierz ścieżkę pod belką, a następnie wyjdź na północ na mapę świata. Możesz tutaj zapisać grę. Idź w jedynym możliwym kierunku - do Zapomnianego Miasta.

Forgotten City / Corral Valley

Kiedy pierwszy raz wejdziesz do miasta, od razu dotrzesz do rozwidlenia drogi na cztery. Wybierz tę po lewej. Na następnym obszarze wejdź do domu i opróżnij skrzynkę z Magic Source. Zapisz też grę. Wyjdź i udaj się na północny wschód. Zejdź w dół po spiralnych schodach i otwórz skrzynkę z Aurora Armlet. Wróć do rozwidlenia i wybierz ścieżkę na wschód. Na następnym rozwidleniu w prawo. Weź Guard Source z domu, a potem wróć i wybierz lewą ścieżkę na rozwidleniu. Na kolejnym - wybierz pierwszą drogę i wejdź do domu. Otwórz skrzynkę i weź z niej Elixir. Potem wespnij się na drabinę. Na razie nie odpoczywaj. Weź znajdującą się tutaj Enemy Skill Materię leżącą za łóżkiem. Opuść budynek, wejdź do niego ponownie i tym razem odpocznij. Obejrzyj scenkę.
Wróć do rozwidlenia dzielącego się na cztery części i idź prosto na północ. Wejdź do domu na samym końcu, potem wejdź na górę i podnieś Comet Materia. Teraz zbiegnij po spirali na sam dół. Zobaczysz takie półprzejrzyste schody. Zejdź po rampie, potem przeskakuj po kolejnych platformach i porozmawiaj z Aeris dwa razy. Tutaj będzie przerywnik, a potem...
Jenova.LIFE
HP10'000AP350SłabośćEarth
MP300Gil1500NiewrażliwośćGravity, Poison
XP4000Poziom50Odporność-
PochłaniaWater
Kradzież-
ŁupWizard Bracelet
Strategia
Jeżeli założysz Water Ring, to walka z Jenova.LIFE będzie właściwie niemożliwa do przegrania. Większość jej ataków opiera się właśnie na wodzie, więc jeśli uodpornisz się na ten żywioł, nie powinieneś mieć tutaj żadnych problemów.
Zobaczysz teraz scenkę, a po niej czeka Cię zmiana dysku.

I | II | III | IV | V

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz